Wednesday, 29 February 2012

Charles Burns


Met de klas zijn we naar een tentoonstelling geweest van Charles Burns. En het was niet direct mijn ding maar toch leuk om eens te zien. Daarom dus even een samenvatting van de tentoonstelling die af zal lopen op 11 maart. Dus als je nog wil gaan moet je je wat haasten. 

We went to an exibition about Charles Burns. It wasn't really my thing but still fun to see. The exibition still will run until the 11th of march In Leuven in the M-Museum. 

Om te beginnen een zelfportret van hem. En je kan al zien dat je het niet al te serieus moet nemen. Maar tegelijk zie je zijn fascinatie met horror, vervreemding en mutaties. Een rode lijn in zijn werk. 

To start i will show you a selfportrait of Charles Burnes. You can already see with this portrait that he is fascinated by Horror, strangment en mutations. It is the theme of his work. 


Zijn inspiratiebronnen werden in de tentoonstelling ook mooi ge√ętaleerd. Strips en tekeningen in een hoopje opgehangen. Het gaf een Moodwall waar je je vingers bij kan aflikken. ook Kuifje hing ertussen. 

His inspirations was seen in the exibition. It was a moodwall full of comics, illustrations and graphic novels. It was the most beautifull thing in the whole exibition. Even TinTin was in it. 

 

En kuifje was dan ook een grote inspiratiebron die nog in zijn verdere carri√®re bleef hangen. De simpele lijn sprak hem aan. 
"Toen ik erg klein was en nog niet kon lezen, snuffelde ik al in Kuifjes. Die mooie kleuren, die duidelijke verhaalopbouw en die klare tekenstijl bekoorden me al als kind."
In het volgende voorbeeld komt die inspiratie van kuifje dan ook heel sterk naar voor. 

And TinTin is one of Charles biggest inspirations and stayed that way in his whole carreer. 
"When i was very small and couldn't read yet, I looked at TinTin. Those beautifull colours, those clear structuren in the story and the clear style of drawing fascinated me as a child."
In the next example you can see the insparation of TinTin clearly.


Projecten die ook te zien zijn in de tentoonstelling zijn onder andere portretten van bekende personen. In de voorbeelden zie je Marilyn Manson en Madonna. Ook illustreerde hij de cover van Iggy pop. 

Projects that you can also see in the exibition are portraits of famous people. In the example you can see Marilyn Manson and Madonna. He also illustrated the cover of an Iggy Pop album.



Zijn grootste project waar hij tot nu toe aan gewerkt heeft is een project van 11 jaar. En heeft de naam Black Hole. Het is een grapic novel die gaat over tieners die besmet raken met een sexuele aandoening. Van deze aandoening krijgen ze mutaties. Uiteindelijk gaat deze  hele graphic novel over de mentale puberteit en hoe pubers met al de veranderingen omgaan. 

His biggest project that he worked on for so far is the black hole. He worked on it for 11 years. It is a graphic novel who is about teenagers comtaminated with a sexuale diseas. But when they have it they get distortions. Eventually this graphic novel is about being a teenager and how to handel all of the changes. 



Maar Charles burns werkvlak blijft niet alleen bij graphic novel. Ook maakt hij illustraties voor onder andere de Time, New Yorker en New york Times. Geen al te kleine namen. En dat terwijl hij op het begin moeite had om gestart te raken als illustrator.

But Charles Burns doesn't only do graphic novels. He also makes illustrations for, the Time, New Yorker and the New York Times. Those aren't small names. And that in the knowledge that he had it hard as a starting illustrator to breakthrough. 

Hier herken je Monica Lewenski. 
You can recocgnize Monica Lewenski here.




Ook heeft hij al in het theater gewerkt en de stijl en decor ontworpen voor "the hard nut", een versie van de notenkraker door Mark Morris. 
In 2007 tekende Burns zijn eerste animatiefilm, "de horror fear(s) of the dark."
Zelf was ik niet zo onder de indruk van deze film. De beweging was digitaal uitgewerkt en deed het manuele van de stijl geen goed. 

He also worked in the theater. He made the drawings and decor for "the hart nut" a version of the nutcrakcer by Mark Morris.
In 2007 Charles drew a animation. "The horror fear(s) of the dark."
I wasn't that impressed by this animation myself. The movement in the figures was digital and wasn't good for the manuel and clean line Burns uses in his work. 

En als afsluiter nog een aantal sfeerbeelden waar niet echt commentaar bij hoort. 
And to close, here are soms more pictures from the exibition.






Een letterlijke en leuke striptease.
A nice striptease.

En een illustratie die er voor mij wat uitsprong omdat hij meer schattig dan horrorachtig was tegenover zijn andere illustraties.
And an illustration that caught my attention because of his cuteness instead of horror.



Het was ook leuk te zien hoe hij zijn schetsen maakte. Want zijn lijnen zijn zo chaotisch en toch haalt hij er die ene zuiver lijn uit.
It was also fun to see his sketches. Because of his lines are so chaotic and yet he can make 1 clean line out of it in the finished work. 



Wat me opviel in zijn graphic novels was het gebruik van de kadertjes en het juist loslaten van die lijnen.
And what also was special, was his use of the squares or lines, or not paying attention to the graphic novel model. 


 

Wednesday, 1 February 2012

Dadipark: finished work part 2

Dus ik had jury vandaag op school. Al het werk is gedaan en klaar. Ik ben redelijk tevreden met de commantaren van de leerkrachten. Nu moet ik juist nog wachten op de resultaten. De twee dingen die ik je nog niet heb laten zien en last minute werk was is de plattegrond van mijn pretpark en de inkomtickets. Dus hier zijn ze, laat me weten wat je ervan denkt. 

So i had my jury in school. All the work is done and finished. Just in time. I am pretty pleased about the comments that i had from the teachers. Now i just have to wait for the grades. the two things i havn't shown you yet are the map and the tickets for my amusmentpark. So here they are, let me know what you think!!