Tuesday 17 November 2009

Licht op het einde van de tunnel

Juist nog eens een bespreking gehad van extenstie illustratie. En!! er is licht op het einde van van de tunnel. Ik zat langs de leraar met een glimlach zo breed als mijn gezicht. Er viel een hele last van mijn schouders af. Zo even geen frustratie en denken oef! het komt nog goed.

Het zit zo! De zondagavond heb ik eindelijk gedaan wat ik al een tijdje dacht. Mensen blindtekenen. Blind tekenen komt erop neer dat je gewoon tekent zonder op je blad te kijken. Heel amusant want er komen grappige portretten uit. Maar het zorgt er ook voor dat het een hele losse lijn is geen remmingen van cliche denken. Net wat ik nodig had. De modellen zijn anders niet zo goed te vinden. Daarom heb ik mij helemaal gegeven op de bus, allemaal mensen die geen kant op konden. Het was donker dus ik kon makkelijk de weerspiegeling gebruiken in de ruit zonder de mensen direct aan te kijken.

Dit was het resultaat.

Er zaten heel leuke tekeningen bij al vond ik het zelf. Tekeningen waar ik zeker op door kon werken qua beeldtaal om uit mijn frustrerende zoektocht naar een stijl te vinden te komen. 
Dus elk onderdeel van de blinde tekeningen werden bekeken gevalueerd en herbekeken. Ik zocht uit wat ik leuk vond en niet. 

Een paar momenten later was het tijd om er een illustratie van te maken. 

Dit was het resultaat.

Iets dat ik anders nooit op papier zou hebben gekregen. omdat ik er nooit aan zou denken.
Dus mensen! zit je even vast, gebruik die leuke techniek van blindtekenen en je komt er wel uit.

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat gaan. Ik heb al een hele uitleg gekregen van de leerkracht over hoe verder werken. Hij vroeg meteen, ken je Quintin Blake? Ik moet opletten met haar, dat het niet te zwaar wordt, handjes moeten anders om erbij te horen. Pen niet teveel van het papier afhalen. Met 1 lijn heb je vaak genoeg. Je kan alles naar je hand zetten, teken een fiest zoals jij dat wil, die neus mag nog steeds plat geslaan zijn ook al is hij in profiel. De ogen is veel mee te doen. je kan er gewone, grote, kwade en zoveel mogelijke ogen mee maken. Hij tekende voorbeelden bij alles wat hij zei. En ik zag het licht weer. Dit moet te doen zijn... niet?

Die twijfel zal altijd blijven.

No comments:

Post a Comment