Sunday 1 March 2015

Mijn picturale 2015 inzending.

"De picturale" is a competition in Ronse for Flemish illustrators. There are two kinds of competition. One for the beginners and one for the already published illustrators. It was the first time I participated. And apparently it also was the first time they got so many participants so they had to do a pre-selection. There was fifty procent change that you where in the exhibition as a beginner. 
And i was in it! So that made my day. Next time (after two years) i will participate in the second competition. As a published illustrator. Showing off my work in large :D

This years winner was Sebastiaan van Doninck. you can see more off his work if you follow this link. 


Ik deed mee aan de push prijs van de picturale van 2015. Gewoon omdat het nog kon. Volgende keer als ik meedoe zal het onder de andere wedstrijd moeten vallen omdat ik dan al met meer dan 3 gepubliceerde titels zit. De bushprijs is dus specifiek voor beginnende en aanstormende talenten. (kuch kuch) 
We kregen een korte tekst waar we 3 bij elkaar passende illustraties bij moeten maken. Ik heb lang zitten staren en denken aan die tekst (versje) dat ik hem nu nog steeds vanbuiten ken. Ik kreeg een idee en steeds klopte er iets niet. Uiteindelijk een 2 weken voor de deadline ben ik beginnen tekenen. Het was nog heel krap want de tekeningen waren juist een dag voor de deadline af geprint en opgestuurd. Helaas is de print die ik heb laten maken niet geweldig en komen de tekeningen niet helemaal tot hun recht. 

Aan de andere kant. Heel deze wedstrijd heeft me weer grenzen doen opzoeken, stijlen doen ontdekken. Het was gewoon leuk. eenmaal als ik door die eerste moeilijke periode was van bepaling van beeld ging het vlotjes en was het tof. 

Wat ik namelijk heb gedaan, is de tekenstijl die ik leerde kennen met het maken van mijn nieuwjaarsbrief, verder gezet in deze tekeningen. Het komt erop neer dat ik potloodtekeningen maakte, deze inscande en digitaal bij elkaar bracht om de achtergrond met photoshop aan te vullen. 

De tekeningen los vind ik al geweldig. En ik merk dat ik nog steeds een enorm zwak heb voor de zuivere witte achtergrond maar ook niet goed weet hoe hiermee om te gaan. 

Hier een aantal van de zuiver onbewerkte ingesancde tekeningen. 
Here are some originals.







En de 3 afgewerkte tekeningen.
And this is what I have done with them.





Om mee te doen aan de picturale moest deze drie tekeningen op een A3 worden voorgesteld. Zeer spijtig vind ik zelf. Want je kan nooit 3 volle leuke tekeningen goed presenteren op een A3. Ik had liever 3 aparte A3's opgestuurd. (nu hoop ik zo hard dat dat niet de bedoeling was en ik alles weer verkeerd begrepen heb.... het zou nog wel eens iets kunnen zijn wat ik weer doe.)

Dus liet ik een print maken op een stevig papiertje. Helaas zag ik dat de print de tekeningen niet helemaal tot zijn recht lieten komen. Op scherm straalde ze zo meer. Is echt iets waar ik toch meer en meer aan moet wennen en denken!? Maar dat noemt men dan maar ervaring...

For the competition we had to make a compositon with the 3 works on a A3 landscape paper. I thought that was such a shame because my work really wasn't made  for that. (too bad) 
And i must say, the print that i send in wasn't really good. The colours weren't as bright as i wanted them to be. So again, i learned a lot for the next time. 

Na lang wikken en wegen ben ik dan ook naar de vernissage gegaan. Ik verwachtte niets. Dus om mijn tekening bij het aanstormend talent te zien hangen vond ik enorm tof. (van horen zeggen, er waren een 120 inzendingen en er hingen er 60 op.) Er waren heel verschillende stijlen. Er waren er naar kinderen gericht en meer naar een volwassen publiek. Heel tof om te zien allemaal. 




Een aantal sfeerbeelden. 





De werken van de tentoonstelling waren beurt om beurt van sterke kwaliteit. Niet allemaal mijn smaak maar wel stevig in talent. Volgende keer ga ik daar ook bij hangen :D :P



Uiteraard was Sabien de hoofdgast dit jaar. Ze was de winnaar in 2013 en kreeg daarom haar eigen tentoonstelling samen met een muurtekening in Ronse. Ik heb haar werk altijd enorm tof gevonden. Het was dus leuk om helemaal ondergedompeld te worden in haar tekeningen, droodles en schetsen. 



En de kinderen vonden het ook geweldig!


De uiteindelijke nieuwe winnaar van de picturale 2015 is Sebastiaan van Doninck
Een heel dikke proficiat!!!

No comments:

Post a Comment