Wednesday 13 April 2011

Vorderingen van grafische

Het is dan wel vakantie, maar schoolwerk is nog het enige dat telt tot eind mei begin juni. Dan zal het even tijd zijn om weer lekker niets te doen. Er zijn 2 opdrachten die ik met begeleiding doe. Het zijn trouwens twee andere leerkrachten als het eerste semester. Twee leraren waar ik veel beter mee kan omgaan en dus ook een veel betere communicatie mee heb. Wat één van die dingen is die me pakken vooruit helpt.

------------

De ene opdracht is dus een 48 of meer tellend boek te maken over jezelf. Een hele opgave als je die pas onder je neus krijgt. Maar beetje bij beetje vind ik mijn weg erin. Ik dacht helemaal op het begin gewoon 8 kleine boekjes te maken als 8 hoofdstukken. Een hoofdstuk als zus, dochter, tante, vriendin, partner, mezelf, artiest of student. Ieder boekje zou op zichzelf staan. Het was een goed begin om mee te beginnen. Want het idee is er nog in kleine maten maar nu hangt het meer samen als 1 boek. De hoofdstukken zullen geen hoofdstukken meer zijn. Wel zal iedere "aparte persoon" een patroon krijgen. Als er dan een bepaalde tekst is die op die persoon wijst zal die erbij staan.

En die patronen zijn nu de rode draad in mijn boek aan het worden. Ik heb onderzocht wat voor soorten je hebt. Welke bij mij als dochter, student, zus, enzovoort zouden passen. Het is iets dat me altijd enorm fascineert dus is het enorm leuk om er onderzoek in te doen en er zelf over na te denken...

...en te maken. Want dat is de volgende stap. En daarvoor heb ik gisteren uren voor een plugin gezocht voor op illustrator. Een heel gedoe, maar nu heb ik het en ik probeer het nu nog losjes wat uit voordat ik serieus aan de echte patronen ga beginnen. Hier zijn al wat probeersels.



Waar ik me wel nog zorgen om maak zijn teksten. Ik weet niet als ik genoeg teksten ga hebben. Dus als iemand ooit eens ergens een tekst tegenkomt en denkt, 'Hey! dat is iets voor Nanami.' Laat het me weten. 


------------

De andere opdracht is een huisstijl maken voor een culturele instelling. Als je een goed logo had kon je verder gaan met het logo en de instelling van het vorige semester. Dat heb ik dus niet gedaan. Een schone lei voor mij. En ik koos voor theater Froe Froe. Kleur, humor, kinderen, iets om op uit te leven dus. De voorstelling waar ik steeds weer mee begin om een affiche van te maken is Ikiloliki en wordt dan ook met maatstaf.


De eerste pasjes zijn lang geleden al gezet met dit knipsel. De bedoeling kwam al duidelijk over. Ik wou verder met collage. Iets waar ik vorig jaar bij gestopt ben. Waarom zou ik die kennis die ik toen heb opgedaan nu niet gebruiken?


Natuurlijk was het een eerste schets en probeersel. Ik moest meer met voor en achtergrond werken. Patronen erbij halen. En vandaag kwam er dit uit.


Iets heel anders. Maar ik heb wel schrik dat ik met dat patroon van de strepen mijn doelpubliek uit het oog verlies. Het zou iets simpeler minder druk moeten worden. Dit zou voor een oudere categorie kunnen. Maar goed, ik ben verder gaan zoeken en dat zwart nog eens in vraag gesteld met wat kleurenstudies.


En toch, dat zwart blijft het beste. Het past beter bij het poppentheater dat veel met licht en schaduw werkt om de acteurs in te verbergen en de poppen te laten uitkomen. Maar dit kon niet alles zijn. Ik was er nog niet helemaal voor vandaag. Dus werd illustrator erbij gehaald om tekst te plaatsen en verder te spelen met de tekening die ik nu al had.
En al zoekend kwam ik erachter dat een liggend formaat zoveel leuker is om mee te werken. De affiche zou op dezelfde manier niet meer zo donker zijn. En dus meer kindvriendelijk.


Weer eens gezocht met kleur. En mijn voorkeur heeft het blauw, maar alleen omdat ik nog niet uit ben hoe ik de tekst moet aanpakken op het geel. Ze blijven dus beide in beraad.


Maar waarom zo stijfjes? Het logo zelf staat scheef! Er zit nog niet genoeg leven in. Dus het laatste wat ik deed is nog eens met mijn tekening draaien en schuiven. 




Die laatste is nog een ander kleurtje appelblauwzeegroen. Een beetje frisser. maar zoals eerder gezegd, nog in beraad!

Zo, ik vind dat ik tevreden mag zijn met wat ik vandaag allemaal gedaan heb. Die drie uurtjes zijn omgevlogen. Misschien dat ik me straks met plezier nog achter mijn patroontjes zet. Dat zullen we later wel zien. 

------------

Maar wat ik niet mag vergeten is die ene opdracht die zonder begeleiding is, zodat die niet op het laatste moment gemaakt wordt. Maar ik zit er nog even vast met mijn basisidee. Ik wil namelijk mijn creatief dagboek op transparante laten drukken/printen. Maar ik heb het eens getest op een inktjet printer en dat gaat natuurlijk totaal niet. Ik zou eens op een kopieerapparaat moeten proberen of op een laserprinter. Als iemand nog een idee heeft hoe ik dat (goedkoop) kan oplossen, laat me iets weten!!




No comments:

Post a Comment