Monday 15 October 2012

Meet Zamel

We zijn er dan eindelijk uit! De naam staat vast, het logo is gemaakt. Een start van het laatste jaar als student om dan als een raket de lucht in te schieten en een wereldberoemde illustrator te worden. (neem dat laatste maar met een korreltje zout)
Hoe ben ik uiteindelijk tot de naam zamel gekomen. Wel best wel een leuk verhaal, of eerder een plots besef van mijn wezen. Ik kon namelijk echt niets verzinnen waar ik 100 procent achter stond. Ik had neits om me aan vast te houden, geen hobbies die ik wou vereeuwigen in mijn naam, geen stijlen die me ongelooflijk aanstonden om er eeuwig aan vast gekoppeld te worden. En dat probleem had ik toen ook bij mijn leraar voorgelegd. "Ik neem van hier en daar altijd wat en maak zo mijn eigen smaak." "Awel" antwoordde de alwijze leraar Matto, "doe daar dan iets mee."
En zo begon ik te zoeken en weer eens na te denken. Er gingen woorden als collage en verzamelen door mijn hoofd. Vandaar dus het woord Zamel dat nu voor mijn hele leven aan mij gelinkt zal zijn want hij en ik, dat klikt. 

Finally! I found a name that is truely mine. And with that name the new and last year as a student has started. 
Now, how did she ever came up with that kind of name i hear you think. Well, Zamel comes from Verzamelen. it means collect in dutch. The story is that i couldn't find a name that i thought was good for me. There was nothing that i could hold on to to  invent a name. Not a hobby nothing. Even not an artstyle that i found interesting enough. "I just take little pieces of inspiration here and there." I told my Teacher. And his answer was, "Than do something with that." So i did! And it fits!  

Toen begon het zoeken naar het logo. Ook niet makkelijk. Want de naam had ik dan wel, ik had er nog geen beeld bij. Dus eerst passeerde er potjes en koffertjes maar snel kwam er een ekster. Een vogel die wel bekend staat voor het verzamelen van dingetjes. 

Than i had to start looking for a logo. It wasn't easy, because the name was there, i still needed to have a picture to go with it.  I started thinking of boxes and suitcases but soon after that a bird came flying in my brain. A magpie. the bird that is known for collecting behavior. 








Er werden variaties gemaakt en ik bleef zoeken naar die klik die ik meestal heb bij een logoontwerp. Alleen was ik voor mezelf blijkbaar een stuk kritischer.

I searched and searched. But the click i usally have with a logodesign didn't came. I think i am more difficult to myself if it is for something of my own. 


Uiteindelijk is de klik er dan toch bij de linosnede gekomen. Een lino die ik voorzichtig heb bewerkt via photoshop en illustrator. Het is dus een volwaardig vectorieel logo geworden. 

Eventually that click came with a linocut. One that i carefully put in photoshop and later on in illustrator. 






Uiteraard is het beeld en de tekst heel makkelijk apart te gebruiken wat wel eens leuk kan zijn.
Offcourse the image and text is easy to use separately too

Naast dat we een logo en naam moesten maken voor onszelf moesten we nog een portfolio maken. Digitaal en manueel (plus visitekaartjes). Het manuele is pas voor het begin van het nieuwe jaar met de jury. Het digitale portfolio moest nu al op zijn poten staan. En dat is dus in orde. Dus dan stel ik jullie nu voor aan mijn Digitaal portfolio in elkaar gestoken met hulp van Cargocollective. 
Wat me ook meteen mijn facebook en blog onder handen deed nemen. Zamel wordt nu mijn stempel en die zijn nu ook daar te vinden. 

And next to the logo we also needed to make a digital portfolio. So i am proud to present my portfolio. It is made with Cargocollective. 
And because of this digital portfolio i also made my facebook and blog in the same style. It is a whole package now. 









No comments:

Post a Comment