Thursday 2 May 2013

Het grote eindwerk

Sorry, This post won't be availble in English

Het is dan eindelijk zo ver. Mijn allerlaatste schoolproject. En toch staat het al met één voet in de echte wereld. En dat maakt een eindwerk juist zo leuk. Sinds maandag zijn de 7 weken ingegaan. Maar ik ben slim geweest en heb tijdens mijn stage al de basis gelegd voor mijn eindwerk. Daarom dat ik er nu al een zeer uitgebreide blogpost over kan schrijven. 

Wat ik namelijk ga maken. 
Een educatief pakket voor koppkinderen. 

Koppkinderen zijn kinderen van een ouder met een psychisch probleem. Dit gaat van verslaving, eetstoornis tot autisme of een angststoornis. Het is een lijst van 15 aandoeningen die in 1 project verwerkt worden. Maar ik wou na lang wikken, wegen en zoeken me niet op deze aandoeningen focussen maar op het koppkind zelf. Deze kinderen kunnen dan ook vaak met een heel resum van gevoelens zitten die een kind normaal niet zou moeten dragen. 
En in mijn onderzoek via similes en koppvlaandere.be heb ik enorm veel info kunnen vinden. Tegelijk heb ik ook al contact opgezocht met zorgverleners in de sector. Ook de vrouw van Mario kon me enorm veel verder helpen tijdens mijn stage omdat ze wat in die sector zat. 

Ik ga uiteindelijk de 3 pijlers van koppvlaanderen overnemen in mijn project. Dit zijn namelijk Bespreekbaar maken van, een steun zijn voor en het informeren. De doelgroep die ik heb uitgekozen is zijn de kleuters, vooral omdat ik er nu met mijn nichtjes en neefjes meer en meer middenin kom te zitten en ze qua gevoel niet te onderschatten zijn. Tegelijk merkte ik dat er op de markt voor koppkinderen praktisch niets was voor deze leeftijd. 

Maar goed, wat gaat mijn project tastbaar nu eigenlijk inhouden. 
Het begint allemaal met een verhaal dat uitgewerkt zal worden in een kinderboek. Dit verhaal geeft een perfecte inleiding in het project. Daarnaast zal het hoofdpersonage van het verhaal uitgewerkt worden als mascotteknuffelbeer die het kind gezelschap kan houden. Ook zal er een poster zijn om op te hangen op hun kamer met al de personages van het verhaal. 
Om heel de situatie bespreekbaar te maken zal er een gevoelsmeter in het pakket zitten zodat het kind kan aangeven hoe het zichzelf voelt. Dit kan ook een hulpmiddel zijn naar de omgeving toe de situatie bespreekbaar te maken en zo te helpen. 
Dan komen er nog brochures in het pakket. Op het moment zijn het er twee. namelijk eentje voor de kinderen waar info wordt gegeven over de mogelijke aandoening die de ouder kan hebben. Deze worden vertegewoordigt per dier dat ook in het verhaal terugkeert. 
Een tweede brochure zal voor de omgeving/vertrouwenspersoon zijn.  Hier wordt meer info gegeven hoe met het kind en de situatie om te gaan, ook zullen er meerdere verdere infobronnen in te vinden zijn. 

Heel het project kadert dus in het kinderboek dat een groot deel zich laat afspelen in een boomboot. Dit zal de veilige haven zijn van de koppkinderen. En dit wil ik ook zo uitdragen naar het pakket. Alles zal dus mooi gebundeld worden in de kruin van de boomboot in de vorm van een rugzakje. 

Het is een groot project. maar mijn enthousiasme maakt het goed. Er zijn zelfs ideeen om het hier niet bij te laten in de toekomst maar zelfs een reeks van boekjes te maken omdat het eerste verhaal lang de situaties van een koppkind niet kan vertellen. Er is meer nodig. 

Toen ik dit alles bij de leraar voor had gelegd was hij helemaal mee en kwamen er goede voorstellen uit. Heerlijk dat het zo vlot loopt. (nu alleen nog die rotte facebookspelletjes afleren zodat er ook echt wat tijd in wordt gestoken.) 
En daarom!! Zal ik de volgende weken steeds een update geven van mijn project met het programma van de komende week. 

Deze week staat er op het programma: uitwerken van personages zowel kleur als vorm. Teksten van de brochures samenstellen en uittekenen van de spreads. En als extra kan ik eventueel eens zoeken naar mogelijke achtergronden en uitwerking hiervan. Een heel pakketje maar er moet vaart achter zitten!!
Dus maandag zullen jullie te weten komen wat er hier allemaal van waar is geworden.

voor de rest, en om jullie ook de smaak te doen pakken heb ik hier al een voorsmaakje van alles wat ik al getekend en gezocht heb. Let op! Dit is uiteraard een werk in uitvoering en kan steeds veranderen. Het werk zal de week van 17juni volledig af zijn. 


DE BOOMBOOT
Een eerste schets van de boomboot digitale zoeking naar inkleuring. 
Maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in dus zal bij een zoeking blijven.

Een eerste schets van de boomboot met al de personages aanwezig. Dit is getekend om uit mijn systeem te krijgen. Van personages staat er nog niets vast qua vorm.

DE ZOEKING NAAR DE VORMTAAL VAN DE PERSONAGES



 
 
 

DE ZOEKING NAAR EEN UITWERKING VAN STIJL










No comments:

Post a Comment