Thursday 23 October 2008

Ben ik grafisch ontwerper of illustrator?

Op het begin van het derde jaar moesten we kiezen wat we wouden doen. Mijn keuze stond rotsvast, namelijk hoofdatelier grafische vormgeving met de extensie illustratieve vormgeving. Mijn rots was blijkbaar niet zo sterk want vandaag ben ik overgeschakeld naar hoofdatelier illustratieve met extensie illustratieve.
Ik twijfel niet vaak. Maar deze keer had ik het zwaar te pakken. Ik was op het begin van het jaar diegene die de andere hielpen met hun keuze. Nu moesten ze mij helpen (lees aanhoren van mijn gezaag.) 
De twijfel was begonnen op het begin van het jaar, iedereen waar ik tegen zei dat ik grafische vormgeving deed gaf me het antwoord, echt? geen illustratieve? Zelfs een leerkracht zei dat. Het is niet dat ik niets bak van grafische vormgeving, maar iedereen vond dat ik beter bij illustratieve stond. Iedereen zag dat behalve ikzelf.
De twijfel groeide en groeide, ik begon tegen de opdrachten van grafische op te zien, gewoon omdat ik veel liever een opdracht van illustratieve zou doen. Gisteren werd ik ook voor die keuze geplaatst. Een tekening afwerken voor een kindertijdschrift of een layout voor een krant verzinnen. Ik had snel gekozen en ging aan de slag met penseel en verf.
En toch, zou ik het wel doen? Waarom? mijn pro en contra lijst je kwam weer boven, deze keer stond er illustratieve en grafische op. Mijn lijst was duidelijk, de knoop zat nog met een paar draadjes vast. Eén laaste harde slag en hij was door!
Ik ben overgeschakeld, wat een opluchting, in het vervolg 12uur illustratieve op een week en geen grafische meer. Nu nog met de leerkrachten babbelen en het contract in orde maken.
De leerkrachten gaven geen tegenwind, het was mijn keus, ik moest hem alleen maar maken maar mijn beslissing niet op punten, leerkrachten of eender welke tijdelijke dingen laten rusten. Dat zou ik niet doen. Ik wil doen wat ik graag doe, tekenen, tekenen en nog tekenen. iets wat ik altijd wil blijven doen.

No comments:

Post a Comment